+48 452 320 332
·
biuro@tomczaklegal.pl
·
Poniedziałek - Piątek 09:00 - 17:00
Konsultacja on-line
+48 452 320 332
·
biuro@tomczaklegal.pl
·
Poniedziałek - Piątek 09:00 - 17:00
Konsultacja on-line

Zaśnięcie za kierownicą

Zaśnięcie za kierownicą

Zaśnięcie za kierownicą osoby zmęczonej jest nawet ośmiokrotnie większe niż osoby wypoczętej. Ryzyko wynikające z niewyspania jest prawie równe temu wynikającemu ze spożycia alkoholu. Tak naprawdę kierowca nie wie, że zasypia i pojawia się tzw. mikrosen. Energetyki lub kawa są chwilowym ratunkiem, ale po pewnym czasie znów dopada nas zmęczenie. Kierowca zmniejsza swoją czujność, źle odczytuje sygnały drogowe dawane przez innych kierowców, a to wydłuża czas reakcji. Badania wskazują, że największe ryzyko zaśnięcia występuje pomiędzy północą z 6.00 rano (szczególnie o godzinie 4:00 nad ranem) i między godziną 13:00 a 16:00 po południu.

Zaśnięcie za kierownicą konsekwencje

Na samym początku chciałbym powiedzieć Ci krótką historię..

Pan Krzysztof mieszka w Warszawie i planuje odwiedzić w weekend znajomych w Gdańsku. W piątek wstaje wcześnie rano, praca, siłownia, zabiera kilka osób z bla bla car i o 20 wyjeżdża nad morze. Co prawda, był lekko zmęczony, ale zaryzykował – przecież nie zaśnie. Będzie rozmawiał z pasażerami. Była pora nocna, padający śnieg z deszczem (jak to w kwietniu) i śliska nawierzchnia nie ułatwiały sprawy.

Obudził się w szpitalu. Lekarze powiedzieli, że prawdopodobnie zasnął podczas prowadzenia samochodu. Jeden z pasażerów w ciężkim stanie. Pan Krzysztof uważa, że nie powinien ponosić żadnej odpowiedzialności za wypadek, ponieważ nagłe zaśnięcie pozostawało poza jego świadomości. Co prawda, miał lekkie sygnały zaśnięcia.. ale po kilku godzinach jazdy są one normalne.

Czy Pan Krzysztof ma racje?

Posłuchaj podcastu o zaśnięciu za kierownicą – Prawnik o wypadkach drogowych!

Spowodowanie wypadku a zaśnięcie za kierownicą

O ile sam moment chwilowego zaśnięcia odbywa się już bez udziału świadomości kierującego, o tyle oznaki zmęczenia i senności poprzedzające moment zaśnięcia są wyraźnie dostrzegalne i powinny być zauważone przez kierującego. Pan Krzysztof mógł dostrzegać wyraźne oznaki zmęczenia już po 2 godzinach prowadzenia samochodu, a złe warunki atmosferyczne i niewystarczająca ilość snu zdecydowanie wpłynęły na to.

Dostrzegając takie symptomy, powinien zrezygnować z dalszej jazdy. Odpocząć, zrobić krótka drzemkę. Na nic zdały się tłumaczenia, że niekontrolowane zaśniecie oraz niedostrzeganie symptomów senności pozostawały poza jego świadomością i nie miał na nie żadnego wpływu.

Odpowiedzialność za zaśniecie za kierownicą

Podstawowym obowiązkiem każdego kierowcy jest zachowanie ostrożności, w tym unikania wszelkich działań, które mogłyby spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i narazić kogokolwiek na szkodę. Kierowca ma obowiązek prowadzenia samochodu w stanie pełnej sprawności psychofizycznej. Wynika to z zasady wyrażonej w art. 3 ust. 1 prawo o ruchu drogowym.

W tej kwestii wypowiedział się Sąd Apelacyjny w Warszawie, który wskazał, że:

oznaki zmęczenia i senności poprzedzające sam moment zaśnięcia, są wyraźne dostrzegalne i powinny być zauważone przez kierującego. W razie pojawienia się tego rodzaju symptomów kierujący jest zobowiązany przerwać jazdę i odpocząć, gdyż ryzyko niekontrolowanego zaśnięcia wzrasta nieproporcjonalnie i staje się bardzo duże.

Czy to oznacza, że w każdym przypadku będziesz ponosił odpowiedzialność karną za zaśnięcie za kierowcą? Oczywiście, że nie.

Udostępnienie pojazdu osobie nietrzeźwej

A co się stanie, jeśli udostępnisz pojazd osobie nietrzeźwej? Podpowiem tylko, że jeśli spowoduje ona wypadek, możesz zostać uznany za współsprawcę! Więcej informacji możesz dowiedzieć się tutaj

Zaśnięcie za kierownicą mandat

Przepisy prawa drogowego wprost wskazują, że obowiązkiem każdego kierowcy jest zachowanie ostrożności, w tym unikania wszelkich działań, które mogłyby spowodować zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego i narazić kogokolwiek na szkodę. Wynika z tego obowiązek prowadzenia pojazdu w stanie pełnej sprawności psychofizycznej. Wysokość mandatu karnego będzie zależała od tego czy w tym zdarzeniu będą poszkodowani lub pokrzywdzeni. W przypadku braku pokrzywdzonych, sprawa powinna zakończyć się jedynie na mandacie karnym. Jeśli w sprawie pojawią się poszkodowani lub pokrzywdzeni, wtedy sprawa prawdopodobnie zostaną postawione kierowcy zarzuty spowodowania wypadku, a nawet katastrofy.

Zaśniecie za kierownicą a zasłabnięcie za kierownicą

Bardzo często zdarza się, że linią obrony oskarżonego o spowodowanie wypadku drogowego w wyniku zaśnięcia, jest zasłabnięcie. O tym również przygotowałem wpis o którym możesz przeczytać tutaj.

Legalnafura

Z zamiłowania do prawa motoryzacyjnego powstał blog LegalnaFura prowadzony przez Mateusza Tomczaka, w którym opisywane są ciekawe zagadnienia dotyczące połączenia prawa i motoryzacji. Blog głównie skupia się na tematyce wypadków drogowych. Przykładowe tematy: