Uszkodzona uszczelka pod głowicą – wada istotna
Uszkodzona uszczelka pod głowicą – czy to wada istotna? Ostatnio często słyszę to od kupujących, jak i sprzedawców pojazdów. Jest to wada istotna, która może przyczynić się do konieczności wymiany całego silnika, a ta wymiana wiąże się z wysokimi kosztami. Zatem uszkodzona uszczelka pod głowicą może dać podstawę do odstąpienia od umowy lub obniżenia ceny. Czy jest ona zatem wadą istotną?
Co to jest uszczelka pod głowicą?
Uszczelka pod głowicą jest elementem silnika samochodu, który znajduje się pomiędzy blokiem silnika a głowicą cylindra. Jej zadaniem jest zapewnienie szczelności pomiędzy tą przestrzenią, gdzie zachodzi proces spalania paliwa. Pomaga w utrzymaniu prawidłowego ciśnienia oraz chroni przed wyciekiem oleju czy płynu chłodzącego.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą – jakie prawa przysługują sprzedawcy i kupującemu
Zazwyczaj wygląda to tak:
– Kupiłem samochód, a po kilkuset przejechanych kilometrach samochód stanął w miejscu. Mechanik powiedział, że to uszczelka pod głowicą, była już bardzo zużyta. Cały silnik do wymiany, a to są koszty..
Sprzedałem samochód, a po dwóch tygodniach dzwoni do mnie kupujący i mówi, że trzeba cały silnik wymienić, nie da się go naprawić. Jego mechanik powiedział, że to uszczelka pod głowicą. Przecież informowałem kupującego, że trzeba w najbliższym czasie zrobić porządny przegląd samochodu.
Rację ma sprzedawca oraz kupujący. A o tym, kto wygra spór, niezbędne będzie przeanalizowanie całego procesu sprzedaż samochodu..
Jeśli sprzedawca poinformował o tej wadzie, kupujący nie może powoływać się na rękojmię. Nie będzie mógł również odstąpić od umowy albo żądać obniżenia ceny. Jeśli sprzedawca zataił o tym, prawdopodobnie może ponieść tego finansowe konsekwencje.. ale nie wszystko stracone.
Kupujący powinien uzyskać opinię rzeczoznawcy, który ocenia stan pojazdu. W niej znajdują się wszystkie informacje na podstawie których można oszacować czy jest to wada istotna, która pojawiła się w dacie sprzedaży samochodu.
Uszkodzona uszczelka pod głowicą – czy to wada istotna? orzecznictwo sądów
Sądy podchodzą różnie do tego czy uszkodzona uszczelka pod głowicą jest wadą ukrytą. Generalnie można odpowiedź na pytanie, że tak – uszkodzona uszczelka pod głowicą jest wadą istotną. Nie brakuje również orzeczeń sądowych w których jest wskazane, że uszkodzona uszczelka pod głowicą nie jest wadą istotną. W takich sprawach najczęściej kupujący odstępują od umowy lub żądają obniżenia ceny. O tym czy powództwo zostanie uwzględnione czy oddalone ma znaczenie ocena całego procesu sprzedaży – od umowy, rozmów Stron oraz stanu pojazdu.
Znalazłem orzeczenie sądu, które potwierdza, że uszkodzona uszczelka pod głowica jest wadą istotną, a to skutkuje możliwości odstąpienia od umowy albo obniżeniem ceny.
Wyrok Sądu Rejonowego w Toruniu z dnia 12 grudnia 2016 r., sygn. akt. X C 3348/16: Taką wadą fizyczną rzeczy-samochodu oferowanego przez pozwaną, było uszkodzenie uszczelki pod głowicą, opisane powyżej. Sąd całkowicie przy tym odmawia wiary zapewnieniom samej pozwanej, jak i jej syna, iż oboje nie wiedzieli o tej wadzie samochodu. Jest to niezgodne zarówno z wiedzą techniczną z zakresu budowy i funkcjonowania silnika spalinowego, jak i z zasadami logiki i doświadczenia życiowego. Twierdzenia strony pozwanej można by uznać za wiarygodne w sytuacji, gdyby samochód nie był u niej w ogóle lub prawie w ogóle użytkowany, jak to miało miejsce w przypadku poprzedniego właściciela.