Nadmierne zużycie oleju w samochodzie – wada istotna czy nieistotna?
Kupno samochodu, zwłaszcza używanego, zawsze wiąże się z ryzykiem. Wielu kierowców dopiero po zakupie odkrywa, że auto „bierze olej”, czyli nadmierne zużycie oleju. Wtedy pojawia się pytanie: czy to wada istotna, która uprawnia do odstąpienia od umowy, czy też naturalna konsekwencja eksploatacji silnika?
Z pozoru drobny problem – konieczność dolewania oleju – może stać się poważnym sporem sądowym. Dlatego warto poznać, jak polskie sądy interpretują nadmierne zużycie oleju i jakie prawa przysługują kupującemu oraz sprzedawcy.
Czym jest wada istotna a czym nieistotna?
Zgodnie z art. 556¹ §1 pkt 2 Kodeksu cywilnego, rzecz ma wadę fizyczną, jeśli nie ma właściwości, o których zapewnił sprzedawca, lub nie nadaje się do celu, do którego jest zazwyczaj używana.
➡️ Wada istotna – taka, która uniemożliwia lub znacząco utrudnia korzystanie z rzeczy.
Kupujący może odstąpić od umowy i żądać zwrotu pieniędzy.
➡️ Wada nieistotna – pozwala na dalsze korzystanie z rzeczy, choć z pewnymi niedogodnościami.
Kupujący może żądać obniżenia ceny.
W kontekście samochodów chodzi więc o odpowiedź na pytanie:
Czy silnik, który spala więcej oleju niż przewiduje producent, nadaje się do normalnej eksploatacji
Nadmierne zużycie oleju – rękojmia – wada ukryta
- Sprawa numer 1 – OLSZTYN – wyrok Sądu Rejonowego z 7 września 2018 r. (sygn. XC 1272/16)
W tej sprawie kupujący żądał zwrotu pieniędzy za samochód, w którym trzeba było dolewać ponad 1 litr oleju na każde 1000 km.
Biegły potwierdził, że spalanie znacznie przekraczało normy producenta, a wada istniała w chwili sprzedaży.
Sąd uznał, że:
- nadmierne zużycie oleju obniża wartość pojazdu,
- uniemożliwia jego normalne użytkowanie,
- jest więc wadą istotną.
Kupujący skutecznie odstąpił od umowy i odzyskał zapłaconą kwotę.

2. Sprawa numer 2 – PŁOCK – wyrok Sądu Okręgowego z 17 maja 2018 r. (sygn. IV Ca 168/18)
W tym przypadku sytuacja była bardziej złożona. Sąd I instancji uznał, że zużywanie oleju nie jest wadą samą w sobie, bo:
- każdy silnik z czasem się zużywa,
- dolewanie oleju między wymianami to normalna czynność eksploatacyjna.
Jednak sąd odwoławczy zmienił wyrok, wskazując, że:
- jeśli zużycie znacznie przekracza normy producenta,
- i utrudnia użytkowanie pojazdu,
to mamy do czynienia z wadą istotną.

3. Sprawa numer 3 – ŁÓDŹ – wyrok Sądu Rejonowego dla Łodzi-Widzewa z 12 lutego 2020 r. (sygn. VIII C 1386/18)
Silnik badanego pojazdu spalał 680 ml oleju na 1000 km, przy dopuszczalnej normie producenta wynoszącej 500 ml/1000 km.
Sąd uznał, że przekroczenie tej normy o 36% ma istotny charakter, ponieważ:
- wpływa na wartość auta,
- wymaga ciągłego dolewania oleju,
- utrudnia codzienne korzystanie z pojazdu.
Sąd podkreślił, że wada istniała już w chwili sprzedaży, a sprzedawca o niej nie poinformował.

Czy nadmierne zużycie oleju w samochodzie jest zawsze wadą ukrytą? Rękojmia
Wielu producentów dopuszcza pewne spalanie oleju jako zjawisko normalne. Zatem sam fakt zwiększonego zużycia oleju, który jest w ocenie Kupującego, nie zawsze musi oznaczać, że samochód posiada wady. W jednej ze spraw Kupujący wskazywał, że Pojazd pobiera aż 0,7 ml oleju na każde 1000 km.
Przykładowo, w instrukcji jednego z popularnych producentów czytamy:
„It is normal for all engines to consume engine oil under normal driving conditions.
Engine oil consumption may be as high as 0.8 L per 1,000 km (1 L per 800 miles).”Oznacza to, że spalanie do 0,8 litra na 1000 km może mieścić się w granicach normy i nie stanowi podstawy do roszczeń.
Zatem nie każde zwiększone spalanie oleju oznacza, że pojazd posiada wady. Jednak jeśli silnik zużywa więcej niż przewiduje producent, lub zużycie utrudnia codzienną eksploatację, wówczas sądy zwykle kwalifikują to jako wadę istotną
Jak może bronić się Sprzedawca przy roszczeniach z tytułu rękojmi?
Sprzedawca nie jest bezbronny wobec roszczeń kupującego. Aby skutecznie się bronić, powinien:
- Sprawdzić dane techniczne i normy producenta – często dokumentacja dopuszcza spalanie do 0,5–0,8 l/1000 km.
- Zlecić próbę olejową lub opinię niezależnego warsztatu.
- Udokumentować stan silnika przed sprzedażą (np. przegląd, raport z ASO).
- Poinformować kupującego o możliwym zużyciu oleju (jeśli występowało).
- Zgromadzić dowody, że zużycie oleju mieści się w normie lub wynika z eksploatacji.
Dzięki temu może wykazać, że auto było zgodne z umową, a wada – jeśli w ogóle istniała – była nieistotna.
Wpływ nadmiernego zużycia oleju na rękojmię – wada ukryta
Wysokie spalanie oleju nie tylko utrudnia eksploatację, ale również obniża wartość rynkową auta.
Kupujący często obawiają się, że taki silnik wymaga remontu lub wymiany, co może kosztować nawet kilka tysięcy złotych.
Dlatego sądy, uznając wadę za istotną, wskazują, że:
- samochód nie nadaje się do zwykłego użytku,
- traci na wartości,
- a jego naprawa jest kosztowna.
Czy nadmierne zużycie oleju jest wadą?
❓ Czy każde zużycie oleju to wada?
Nie. Każdy silnik w pewnym stopniu zużywa olej. Wadą jest dopiero nadmierne zużycie, przekraczające normy producenta.
❓ Ile oleju może spalać silnik?
Większość producentów uznaje za normalne spalanie do 0,5–0,8 litra na 1000 km. Powyżej tej wartości warto wykonać test olejowy.
❓ Czy można odstąpić od umowy, jeśli auto bierze olej?
Tak, ale tylko jeśli zużycie jest istotne, przekracza normy i uniemożliwia normalne użytkowanie pojazdu.
❓ Co zrobić, jeśli sprzedawca nie chce uznać reklamacji?
Złóż reklamację na piśmie, powołując się na rękojmię za wady rzeczy sprzedanej, a w razie odmowy – skieruj sprawę do sądu.
➡️ Nadmierne zużycie oleju może być uznane za wadę istotną, jeśli przekracza normy producenta i utrudnia korzystanie z pojazdu.
➡️ Jeśli zużycie mieści się w normie – sąd może uznać, że to typowa eksploatacja i wada nieistotna.
➡️ Każda sprawa jest indywidualna – decydują opinie biegłych i dokumentacja techniczna.
Potrzebujesz pomocy? Jeśli kupiłeś samochód, który nadmiernie zużywa olej, lub jesteś Sprzedawcą, który sprzedał taki pojazd – skontaktuj się z nami:
+48 452 320 332 lub biuro@tomczaklegal.pl
Zobacz również inne wpisy dotyczące prawa rękojmi
- https://tomczaklegal.pl/uszkodzona-uszczelka-pod-glowica-czy-to-wada-istotna/ – Uszkodzona uszczelka pod głowicą
- https://tomczaklegal.pl/na-co-zwrocic-uwage-przy-zakupie-samochodu-upss-kradziony-samochod-cz-1/ jak bezpiecznie kupić samochód
- https://tomczaklegal.pl/sprzedaz-samochodu-po-smierci-wlasciciela/ Jak sprzedaż samochód po śmierci właściciela?
